- Details
- Geschreven door: Dirk Vandeputte
Op vrijdag 1 februari gaf Patrick Bulcke een uitéénzetting over solderen.
(Voor diegenen die het gemist hebben: op vrijdag 1 maart kan je op de babbelavond deze boeiende uitleg nogmaals vernemen. Reserveer deze dag in uw agenda!!)
Modelvliegpiloten moeten al eens een ander contact aan een batterij zetten, servokabeltjes verlengen, stuurstangen van quicklinks voorzien of een landingsgestel inéén zetten... De meeste kopen een soldeerbout en beginnen eraan. Gelukkig weet electronicus Patrick raad.
Patrick liet zien wat de voordelen zijn van het op een goede manier vastzetten van je draad op je contactstekker , het juiste materiaal te gebruiken om draad te strippen, de aanschaf van een goed soldeerstation, een "long life"-soldeerpunt of van het gebruik van flux en het juiste solduur (met interne flux).
Bij het verbinden van stuurstangen met quicklinks is het belangrijk dat de stuurstang eerst mooi proper gemaakt is en wat opgeruwd vooraleer er kan gewerkt worden met soldeerflux. Dit is een soort bijtend zuur dat de solduur beter rond de stang laat vloeien.
Dan verwarm je de stang met de soldeerpunt (of een vlam ) en maak je met het solduur de verbinding (een brug) tussen de soldeerpunt en de stang.
Vervolgens laat je het solduur rond de stang vloeien. Het solduur moet blijven blinken en mag geen puntjes vormen. Indien dit niet het geval is, is het solduur te lang verwarmd en zal de verbinding het niet houden. Je kan dan best opnieuw beginnen. Daarna volgt de quicklink.
Ook op deze breng je solduur aan en tenslotte voeg je de twee delen samen en laat je de solduur in elkaar overvloeien.
Neem ruim tijd om te laten stollen. (niet bewegen ! )
Achteraf nog de flux afkuisen met een vod met thinner.
Om draden te solderen aan contactstekkertjes moet je eerst de koperdraadjes strippen. Niet te lang, want het omhulsel van de draad gaat sowieso krimpen. Vervolgens vlecht je de draad inéén ( voorzie krimpkousen!) en verwarm ze met de soldeerbout. Je maakt eerst een brug tussen de soldeerbout en de draad en het solduur begint rond te vloeien (vertinnen ). Ook hier mag je niet te lang verwarmen anders wordt het solduur dof en begint het te breken. Ook de contactstekkertjes moet je eerst vertinnen . Daarna de contactjes bij elkaar brengen en verwarmen tot ze in elkaar overvloeien en het geheel wordt bedekt tot een blinkend laagje solduur. Schuif de krimpkous over het gesoldeerde stuk en verwarm zonder de solduur opnieuw te laten smelten.
Bij kleine draadjes moet je ook beide eindjes vertinnen.
Dit gaat supersnel. Eén draadje mag een extra druppeltje solduur, juist genoeg om de verbinding met het andere draadje volledig te omhullen.
Bij de drie draadjes van een servokabel is het belangrijk dat elke verbinding beschermd wordt door krimpkous. De drie verbonden servokabeltjes kan je nog extra beschermen door ze te omhullen door de lijm van een lijmpistool. Zijn de draadjes te kort voor krimplous, dan kan je "Plasti Dip" gebruiken om de draadjes te isoleren. Dit is soort vloeibare latex die kan je kopen op Ebay.
Tenslotte werd uitgelegd hoe je electronicacomponentjes moest bevestigen op een printplaat en ze nadien weer verwijderen. Ieder deelnemend lid kon het daarna uitproberen met een weerstand op een printplaat.
Tenslotte werden nog andere technieken uitgelegd die gebruikt worden in massaproductie (componenten vastzetten, soldeerpasta ,ultrasone golven ,licht,.......).
Voor de geïnteresseerden wat links naar de materialen die we gebruikt hebben.
Het litze lint en desoldeerpomp vind je bij Ditronics of MEC in Merksem.
De S39 flux bij de brico.
Extern voorbeeld solderen van connector
(ps: gebruik een houten wasknijper om de connector vast te houden, dat neemt de warmte niet weg)