- Details
- Geschreven door: Stephan Bamps
Naar aanleiding van ons fyne weer in Belgie is het soms noodzakelyk om een degelyke weersvoorspelling te kunnen doen op ieder uur van de dag.
Er bestaan een aantal app's die wel een weersvoorspelling doen maar die zyn niet altyd correct.
In de luchtvaart gebruiken wy de METAR en de TAF.
Metar (Meteorological Aerodrome Report) staat voor weersvoorspelling op het moment zelf per luchthaven en Taf (terminal aerodrome forecast) weersvoorspelling voor ca 1 dag per luchthaven.
zowel de metar als de taf gebruikt symbolen,afkortingen.
hieronder vinden jullie een lyst met de meest gebruikte afkortingen:
De meeste afkortingen spreken voor zich.....
De METAR
eerst vind je een 4 lettercode welke staat vr de luchthaven;
vb Brussels zaventem;EBBR
antwerpen: EBAW
zoersel: EBZR..etc...
dan de datum en het uur in UTC time,voor belgie in de zomer 2 uurtjes bytellen dus;(winter 1 uurtje bytellen....
171130Z....de 17 de om 1130 UTC is 1330 Belgische zomertyd..
dan de wind..
17007 KT wil zeggen wind komt uit 170 graden en heeft een snelheid van 7 knopen..vermenigvuldig met factor 1,852 en je hebt het in KM/uur..
als de wind varieert van richting staat er bvb...17007KT 140V200 : windrichting varieert van 140 graden naar 200 graden...
of vb VRB03 kt..variabele wind met 3 knopen...
Als er rukwinden zyn wordt dat als volgt uitgedrukt: 20015G30 KT...200 graden 15 knopen met rukwinden tot 30 knopen...
daarna wordt de zichtbaarheid meegedeeld..
9999 : 10 km zichtbaarheid en meer..
6000 :6000 meter zichtbaarheid etc..
dan de wolken..
FEW = few; letterlijk "enige", denk daarbij aan 1/8 à 2/8,
SCT = scattered; 1/8 tot en met 4/8 van de betreffende wolkenlaag,
BKN = broken; 5/8 tot en met 7/8; de 5/8 grens wordt tevens als cloudbase (wolkenbasis) aangemerkt,
OVC = overcast; 8/8
Om het gemakkelyk te maken ;FEW,SCT en BKN wil zeggen bewolkt maar niet overtrokken.
OVC overcast:overtrokken,hemel is bedekt met een volledige wolkenlaag!
CB: onweerswolken.
TCU:towering cumulus..
TS:thunderstorm..etc....
daarna de temperatuur en dauwpunt;
vb 18/7...
als temperatuur en dauwpunt gelyk zyn is de vochtigheidsgraad 100 procent en heb je :Mist!!
totslot heb je de luchtdruk:
996
1013
etc..
hieronder nog enkele afkortingen die je regelmatig terug vindt....
- VC vicinity, op en nabij het vliegveld
- FG fog, mist
- SH showers, buien
- GR grain, hagel
- TS thunderstorm, onweer
- SN snow, sneeuw
- FZ freezing, onderkoeld
- RA rain, regen
- MI shallow, laaghangend
- DZ drizzle, motregen, (geen: dropzône!)
Als voorbeeld enkele combinaties:
-VCSHSN -light vicinity showers snow : een lichte sneeuwbui in de buurt van het vliegveld,
+SHGR - heavy showers grain : zware of hevige bui met hagel,
TSRA - thunderstorm rain : matige onweersbui waaruit alleen regen valt,
FZRA - ijzel (freezing rain),
MIFG - een laaghangende, vaak dunne mistlaag.
(Bij de neerslagcodering betekent een + , = zwaar of hevig, een - , = licht en geen teken is matige neerslag.)
NOSIG - No significant change; er worden geen belangrijke veranderingen verwacht.
TEMPO - Temporarily; van tijd tot tijd wordt de weerswijziging verwacht die na de term TEMPO wordt vermeld.
NSW - No significant weather; het voorgaande gerapporteerde weer houdt op.
AT - At; de verandering wordt verwacht op het daarna volgende tijdstip in te gaan.
PROB30 - Probability 30%; de kans is circa 30% dat een weersverandering, die na deze groep wordt genoemd, gaat optreden
De TAF e de LONG TAF:
Dezelfde afkortingen worden gebruikt..
enkele verschillen in codering zyn:
eerst 4 lettercode van luchthaven,
dan tydstip waar de metingen/voorspellingen worden gedaan en daarna het tydstip waarvoor de voorspelling gedaan wordt!
vb :EBBR 171100Z 1712/1812.
voorspelling wordt gedaan 17 de van de maand om 11 u UTC en geldt voor de 17de vanaf 1200 uur UTC tot de 18de 12 uur UTC
Ik heb een aantal websites gekregen die erg precies zyn wat betreft METAR en TAF:
stuur een mailtje naar
Een andere website :http://euro.wx.propilots.net : hier vind je ook weerkaarten ,buien radar etc terug..zeer nuttig!!!
Ik hoop dat ik jullie hier een beetje mee op weg kan helpen...
Stephan